ÚLeT 2014 – Deník Úpického cestování časem

Vždy po skončení tábora se zdá, že to byl ten nejlepší ročník. Po půl roce sedám ke zpracování fotek (otrokařina na týden) a i dnes si říkám, že 2014 byl opravdu nejlepší. Fotografie mi připomínají, co všechno jsme zažili, tak si to pojďme připomenout. Mimochodem, to jsme my …

Na-vylete

A to je náš stroj času …

3-Stavba-22

Sobota – příjezd a seznámení

Po příjezdu stavíme společně nejen naše stanové městečko, ale také velký stroj času podle nalezeného návodu Hugo Rovensteina.

Následovaly tradiční a seznamovací hry, kde jsme se s každým z nás potkali a vzájemně si vyzkoušeli nějakou aktivitu – házení plachty, překreslování obrázků, stání na kůlu a mnohé další. Zadní strana našich deníků se zaplnila jmény stávajících i budoucích přátel.

Vím, že je nemáte rádi, ale bylo potřeba sepsat si si naše vlastní pravidla, která jste více či méně dodržovali – to už je na svědomí každého z vás.

Příběhem Hugo Rovensteina nás provázel … 🙂

Večerní program byl věnován výrobě lodiček z polystyrenu a jejich kreativní výzdobě. Lodičky s rozsvícenými svíčkami se pak pouštěli v místní vodní nádrži a vytvořili jsme tak melancholickou náladu prvního večera na táboře. Výtvory byly úžasné!

Neděle – starověk

Ráno nás stroj času přenáší do starověku.

A dopoledne trávíme přímo na staré řecké olympiádě. Propotíme tělo i mysl.

K obědu jsme vybrali špagety – zlomyslně, protože následovalo vzájemné krmení.

Odpoledne jsme navštívili přednášky a workshopy slavných antických filozofů a matematiků. Poznali jsme blíže Archymeda, pohráli si s tangramy a vyráběli mnohoúhelníky z papíru. Zeus zdál se být celkem spokojený.

Mimochodem vaše sochy byly … vtipné 🙂

Na provětrání jsme se přesunuli do staré Číny a nasbírali suroviny ke střelnému prachu. Strategii hry jste moc nezvládli, ale výhodnému medvědímu hnoji se prostě odolat nedalo 🙂

Po večeři jsme střelný prach umíchali a pod dohledem zkušených vedoucích chemiků i zapálili.

Pondělí – budoucnost

V pondělí nás čekal výlet do budoucnosti.

Autobus nás zavezl ke kopci jménem Ostaš, známým svými krásnými pískovcovými útvary a nádhernými vyhlídkami do okolí. Celý výlet nebyl až tak dlouhý, ušli jsme jen 10 km.

Výrazně nás zdržel oběd, který jsme si museli obstarat sami, ocitnuvše se mezi divnými obyvateli budoucnosti. Přesněji řečeno opuštěnými roboty, každý z nich byl naprogramovaný na jiný úkon, ale nevěděli jsme, jak se daný robot spouští. Ještě, že se zde pletly pod nohy opice. Nakonec jsme úspěšně upekli moučné šneky a nakrmili i hlady umírající roboty.

Další zastávka byla na Kočičím hradě a zlatým hřebem výletu byl průchod divokým skalním městem na kopci Hejda, které jsme museli bez mapy a mimo turistické cesty projít. Vedoucím i dětem děkuji za odvahu i chladnou hlavu a za vzájemnou pomoc při zdolávání skal a mokřadů. Byli jste skvělí!

A nakonec společný návrat… Ještě jednou děkuji všem!

Úterý – budoucnost

Stroj času nás zavedl tentokrát do 20. století.

Dopoledne jsme se formou několika stanovišť seznámili s nejvýznamnějšími objevy na poli mikrosvěta – vyzkoušeli jsme si, co je to zakázaný pás, Braunův pohyb, roentgen a nebo různé modely atomu.

Odpoledne jsme strávili výrobou vodních a foukacích raket a také jsme si spájeli svůj vlastní obvod, který mohl buď blikat nebo pískat. Bohužel, fotografie z této části dne, nejsou. Doma ale najdete vzpomínku v podobě raketky nebo blikátka či pískátka 🙂

V horkém dni jsme si také sami vyrobili zmrzlinu – zchlazenou v dusíku. Někteří vedoucí ale dali přednost spánku.

Večer jsme se podívali na to, jak mezi sebou mohou kooperovat státy a jak musí nakládat se svými zdroji surovin. Hra tak přibližovala skutečnou situaci ve světě a funkčnost států a jejich kooperace či podvádění v celosvětovém měřítku. Poznali jste, že ne vždy je vše fér a že nejlepší cestou k prosperitě je spolupráce.

Středa – dvůr Rudolfa II.

Středa byla ve znamení doby Rudolfoa II.

Přesun na jeho dvůr znamenal mnohé objevy jeho alchymistů a dvorních astronomů a tak jsme si i my zkusili vyrobit galileův dalekohled

pohráli jsme si s barevnými chemickými roztoky

a vyrobili jsme si stříbro.

Po obědě jsme museli pomoct princi získat ruku krásné princezny. Sašenka si přála krásné sochy, a tak jsme vyrobili šest sousoší, nebo to bylo třicet jedna pohyblivých soch?

Po večeří jsme experimentovali s tekutým dusíkem a pozorovali jsme, jak se chovají různé věci v extrémně nízkých teplotách.

Čtvrtek – průmyslová revoluce, nejen

Než jsme se vpustili do doby nových objevů a vynálezů, zkusili jsme si, jaké to je být závislý na druhých a věřit jim.

Celé ráno i odpoledne jsme si pak zahráli na slavné vědce a vyráběli jsme některý ze slavných vynálezů tamější doby. Na konci své práce jste také své výsledky zkusily předat ostatním. Funkční model žárovky s Jardou.

První článek a elektrolytické pokovování s Adamem.

Telegrafické spojení s Vojťákem.

Modernější spektroskop z difrakčních folií s Mirem.

A rádio stanici s Halíkem.

V mezičase jsme na protáhnutí zvolili „boj o totem“, jehož pravidla jsme druhý den vylepšili, protože hra byla neuhratelná. I tak to byla sranda :).

Večer jsme se vydali na netradiční noční hru. Náš tábor postihla infekce. Procházeli jste lesem jako jedna velká skupina v naději, že na konci cesty najdete lék na tuto nemoc. Potkali jste staříka, který se vás snažil vést a radit. Bohužel jste postupně získávali indispozice způsobené infekcí – někteří přišli o hlas, jiní o zrak, další o pohyblivost některé z končetin. Vzájemně jste si museli pomáhat a plnit společně úkoly a překážky na cestě. Potkali jste ježibabu, která tři z vás za uhodnuté hádanky vyléčila a nakonec jste došli pro uzdravující lektvar k tamnímu alchymistovi. Doufáme, že vás hra stmelila a přinutila přemýšlet jinak v nevšední atmosféře temného lesa.

Pátek – návrat stroje

Noční hra inspirovala Atreye k ranní aktivitě – nákres představ budoucnosti každého z vás. Vaše díla jsou vyfocena a seskupena v zaslaných fotografiích…

Abychom kresbu přeci jen odlehčili, vyzkoušeli jste si pointismus v praxi. Kreslit štětcem by ale bylo dosti fádní a tak jsme vybrali jiné pointilistické nástroje.

Stroj času byl odpoledne jaksi nevraživý a bylo potřeba v něm některé věci doladit. Vyrobit pár uzlíků, spočítat kachličky, obalit karimatkami, zhybernovat, uspat, zašroubovat, vylovit, obléci, rozvázat, lyofilizovat … A pak už jen poslat stroj času zpět jeho majiteli, Hugo Rovensteinovi.

Po špatných pravidlech z minulé hry o totem jsme si je trochu upravili a zkusili to na louce znovu, a nejen to. Po návratu už byl stroj času pryč.

Tábor jsme tradičně zakončili táborákem a společně se tak za světla ohně a praskajícího dřeva rozloučili s cestování časem i všemi přáteli. Tak zase v létě! 🙂

Den před táborem se dějí věci…

A to jste vy!

A to jsme my!

Poděkování

Masarykově univerzitě

Ačkoliv si děti hradily tábor sami, je vzhledem k jeho malému objemu nutné i financování z vnějšku. Děkujeme proto Masarykově univerzitě za finanční podporu, především pak panu Michalu Bulantovi za jeho sympatie pro věc a veškerý čas nutný k vyřizování.

Instruktorům Brno

Instruktorům Brno za inspiraci a Know-how k pořádání podobných zážitkově pedagogických akcí, zajištění pojištění a za zaštítění celé akce.

Úpické hvězdárně

Velký dík patří i Úpické hvězdárně a jejímu řediteli Marcelu Bělíkovi za poskytnutí prostor i techniky. Patří sem také velký dík tamním zaměstnancům, kteří ochotně snášeli omezený chod hvězdárny i neustálé letní hrátky dětí.

Vedoucím

Díky Vám všem! Není moc co dodat. 🙂 Díky za nasazení, čas, energii, spánek i radost věnované ÚLeTu. Vám všem, Saší, Jardo, Atrey, Miro, Michale, Adame, Tome, Azorku, Halíku a Vojťáku, kteří jste bez vidiny odměny byli ochotni připravit tak náročný program a strávit osm náročných dnů s námi.

Paní kuchařce a kuchtíkovi

Oběma moc děkujeme za vyvařování, domácí buchty a bábovky, za ovoce i všechnu další starost o naše plná břucha.

Účastníkům

A to nejdůležitější, děkujeme vám za vaše nasazení v cestování časem, v zápalu experimentování a učení se respektovat ostatní! Děkujeme …